2009-08-22

Tse Tse Aunty...


Aku ketawa sorang2 dalam kereta , bila mendengar panggilan sorang pendengar HotfM awal pagi kelmarin , macam ni lah lebih kurang petikan perbualan dia dengan Faizal aka FBI tu..
"Waktu tu saya kecik lagi , saya nampak mak kat dapur tengah masak , mak rasa makanan yang mak masak , lepas tu mak kumur2. Jadik ceritanya , kat sekolah , lepas habis makan mee goreng dan minum air sirap , saya pun kumur2 lah... dah tu kawan2 -tanya oit! ko tak posa ka?!.. saya pun jawab posa , bleh camtu , sbb nampak mak buat camtu !"... Hikhikhik... Luchhhu siut!

tentu semua orang ada pengalaman best waktu posa kecik2 dulu. Ponteng posa tu kira sinonim ngan time kita budak2 dululah... aku teringat lagi waktu kecik2 , dengan rupa paras yang macam ala2 Jepun / Chinese / Korea aku ni , dengan selambanya aku ke kedai makcik Cina kat Pekan tu sebelum ke sekolah... dengan muka tak bersalah , aku rembat keropok2 dan air cola setin , pastu ke kaunter , " ki tou cen aunty ? ", hahaha , speaking lah aku kononnya , tanya berapa harga... aunty tu jawab bukan main panjang , aku buat2 faham , angguk2 dan sesekali mencelah " hai lo"... aunty tu galak bercerita, i don't know sepatah haram... hahaha, aku keluarkan duit not 5 ringgit , bagi aunty tu... sebab aku rasa harga barang aku beli tak lebih dari tu. Aunty tu bagi baki duit aku , sambil mulutnya berkumat kamit bercerita dalam bahasa ibunya... aku buat2 khusyuk mendengar cerita sambil minum cola, bila dia berhenti bercerita , aku pun dengan sopannya berlalu pergi sambil ucap... "tse tse aunty" dan senyum ngan aunty tu... perkara tu berulang2 time aku kecik...

sampai lah satu masa , bila dah membeso dan lawa ( hehehe...puji diri sendiri ni..tepuk tepuk tepuk) nak juga buat camtu , ada sehari tu aku dah niat nak bagi tau aunty tu perkara sebenar , dah ambil barang2 yang nak beli , bila nak bayar , aku masih buat macam dulu2,berbahasa konon... jeng jeng jeng, kebetulan datang sorang cikgu dari skolah yang juga nak membayar barang , aku senyum jak dengan cikgu tu , sambil aunty tu bercakap Cina ngan aku , cikgu tu pandang aku semacam , "eh, Am , kamu pandai cakap cina ka?" , alamak! dengan serba salahnya aku jawab " errk , tak pandai la cikgu..." , aunty kedai tu , tengok aku... "haiya amoi!"... bila tiba time posa , mesti teringat kisah aku ni , so sori lah aunty... hikhikhik...

dah dalam20-an ni , taklah buat dah , walau letih mcm mana pun ... dan ni , tips yang aku amalkan time puasa ni...

1. Bangunlah bersahur , kerana dengan sahur , kita boleh mendapat extra tenaga untuk mengharungi hari seharian. Lepas sahur , minum glukos , ntuk bagi ekstra tenaga lagi...

2. Selesai Subuh , memang seronok nak tidur balik , tapi lagi best membaca time ni , tak pun , berblogging lah kita... tapi kadang2 tu , tilam panggil mari , maka tidurlah dengan nyaman... :)

3. Kalau bekerja , tentunya masa tak terasa sangat , tup tap tup tap , dah nak dekat waktu buka dah ... tapi kalau tak kerja , waktu hujung2 minggu , untuk isikan masa , selain membaca , aku suka melukis dan mengemas.. so maksudnya , isikan masa dengan hobi , boleh juga berblogging dan main game... tapi solat jangan lupa yer!

4. Sebelah petang , tentunya bersenam pun best , di kesempatan 'diet' tu kita isikan dengan senaman2 , maka dapat juga lah membakar lemak dengan jayanya... hahaha

tips lagi ? ala, mesti ramai lagi yang ada tips lagi baik dari aku.. kalau ada kongsilah yea..
Nak lawat blog orang lain lagi , nak tengok persiapan sambut ramadhan orang plak...
Salam semua !

Selamat menyambut Ramadhan Al-Mubarak

7 comments pada :“ Tse Tse Aunty... ”

hhaha...lawak la...ni mesti jajal bila kecil..sudah besar bertambah jajal..ya la..muka mcm cina..haha..

sengal gak ko weh hahahaha len kali ko ni takleh caye hahah kesian kat aunty tu!

haha..kesian aunty tu....tp aunty tu xperasan ke bila die cakap xde respon...

penat auntie tu bebel, tak baik doe kau ni.

kahkah. lawak siot

Wel~bila dah besar jadi super jajal la..hahaha

Si Lampu~nak gak bgtau time tu , tapi aunty tu galak berstory... tak elok mencelah ckp org tua2 :)

Dilot~Aku bg respon , hailo hailo saja ...dengan muka tahap super layan... hikhikhik

Eipul~eh , kira baik la tu , mgkin dia tgh luahkan perasaan dan masalah dia... at least , sejuk hati dia pastu, hehehe, pandai2 plak aku ni...

hahah... bnest kn jd dak kecik..innocent sggh...

Ultraman~ hikhikhik , best btool , byk perkara yg bleh buat , tapi skrg tak bleh dah..sedih :(